Onderscheid professioneel mentorschap en professioneel bewind
Alles wat over geld en goederen gaat hoort bij bewind, alles wat over zorg en het welzijn daarbij gaat hoort bij mentorschap.
Cliënten met veel hulpverlening wonen soms thuis en soms in een zorginstelling. Zij kunnen om verschillende redenen hulp nodig hebben bij het beheer van hun financiën. Ook kan het voor iemand die een ziekte of beperking heeft soms moeilijk zijn om zelf te beslissen over zaken die niet betrekking hebben op financiën. Dit zijn beslissingen die betrekking hebben op het ziek zijn of een beperking hebben. Wanneer er in de omgeving niemand is die dit kan doen dan kunt u een professional inschakelen. Voor we? Denk aan mensen met cognitieve schade, hoogbejaarden en mensen met een beperking, ziekte, of verslaving.
Waarom een professional?
Vaak wordt aan familie (of kennissen) gevraagd om de financiële en zorg taken van de betrokkene te behartigen. Soms is dit reeds het geval op het moment van de toewijzing maar de familie geeft zelf aan dat de regelzaken teveel worden in verband met het voortschrijden van de ziekte. Dat kan diverse oorzaken hebben. Familieleden kunnen de intensieve zorg niet meer opbrengen vanwege een druk eigen leven, eigen ouderdom of woonafstand met de cliënt. Daarnaast kunnen cliënten van karakter veranderen en laat men de zorg van de naaste gewoonweg niet meer toe. Om veel verdriet te voorkomen kan het juist goed zijn de regelzaken uit te besteden aan een professioneel mentor / bewindvoerder. Familie kan zich dan richten op dat deel wat zeker zo belangrijk is: de rol van familielid op te pakken en af en toe wat gezelligs te doen. Daar is dan tijd en ruimte voor!
Zeker in dat geval is het beter om de belangenbehartiging over te dragen aan een professional. Zo’n bewindvoerder en mentor kan door de kantonrechter worden aangewezen op grond van een zorgtoewijzing en doorverwijzingsadvies. De rechter heeft Agenta bewind/mentor hiervoor geaccrediteerd.
Praktische en transparante hulp
Aangenomen dat een rechter in overleg met betrokkenen besluit om Agenta aan te stellen dan wordt ons kantoor verantwoordelijk voor het beheer van de uitgaven en bezittingen van de persoon in kwestie en worden wij de eerste contactpersoon in de zorg voor betrokkene.
We zorgen onder meer voor afhandeling van de post die met betalingen te maken heeft, bijvoorbeeld het overmaken van facturen en controle op de uitgaven en de belastingopgaaf. Vanzelfsprekend doen we er alles aan om financiële problemen te voorkomen en zonodig op te lossen. Bij knopen doorhakken op zorggebied sluiten we zo veel mogelijk aan bij wie cliënt is en wat de wensen zijn. Bovendien zijn we bij het tweejaarlijkse multifunctioneel overleg en onderhouden we alle contacten, o.a. met de familie.
Verder leggen we elk jaar verantwoording af bij de kantonrechter over de wijze waarop de belangen zijn behartigd en moeten we aldaar een accountantscontrole overleggen.
Goede afstemming als basis
Vanuit de praktijk weten we dat zorgprofessionals het dichtst bij cliënten staan. Deze zorgprofessionals hebben een vertrouwensrol naar cliënten toe en de rol van Agenta is slechts aanvullend. Daarom staan we open voor suggesties bij de vormgeving van de onderlinge samenwerking tussen zorginstelling, cliënt en familie.
Door goede afstemming met alle betrokkenen verlichten we de zorgdruk voor de instelling en dienen we de belangen van cliënten die aan onze zorgen zijn toevertrouwd. We zijn ons ervan bewust dat deze afstemming van vitaal belang is voor de kwaliteit en effectiviteit van de dienstverlening aan de cliënt. Door de combinatie van bewind en mentorschap is onze ervaring dat we meer maatwerk kunnen leveren.
Mogelijkheden voor nadere kennismaking
Wil u weten wat Agenta bewind/mentor specifiek voor u of uw naasten kan betekenen?
U kunt hierover contact met ons opnemen door te bellen met 06-20134397 en vraag naar Agnes van Gent of een e-mail te sturen via het contact formulier.